Monday, June 16, 2014

Bandung^^

Firman Allah SWT : “Katakanlah: "Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.” (Al-Ankabut : 20)

Musafir itu banyak tujuan.

Amy bertanya suatu masa dahulu, mahu ke bandung?
Aku setuju.
Even amy yang mengajak, dia tak pergi. I'm on. Tak kisahlah alone pun.
Papa macam pelik kenapa aku nak pergi. Yang pergi sekali bukan kenal pun.
Lone ranger itu, hidupnya bergantung dengan Allah.

31st May 2014
Naik bas ke KL. Bas pukul 11.30 pagi.
Sampai sekitar 4.30 petang.
Amek taxi pergi Jinjang.
Alone. Papa dah balik Kuantan.

1st June 2014
Seawal 8 pagi, keluar rumah.
Menunggu bas di tempat menunngu bas.
1st time aku cari bas di kawasan ini.
Mula-mula bas sampai, confuse nak naik ke tak.
Nasib baik lambai tangan pada pak cik bas. Kalo dak, terlepas bas. Aku tanya pi Chow Kit?
Dia kata ini satu saja bas adik. Lalu je Chow Kit.
Aku ikut cakap papa.

Sampai Sogo aku turun.
Papa suh amek taxi g KL Sentral. Tapi aku g beli tiket LRT. Kena marah dengan papa. Sebab dia kena tukar train di Masjid Jamek.
Loh. Rugi rm2.50
Carila taxi. Dada dah berdebar-debar. Dah 9.30 pagi. Check in should be 10 am. Jumpa taxi uncle China. Cakap Kl Sentral. Tapi dia ingat Central Market! huaaa.. Rugi RM5.

Cari lagi taxi. Aku dah redha dah. Bukannya biasa dengan tempat cenggini. Teringat nak tanya Kit. tapi hold jap. Alhamdulillah jumpa pakcik taxi tahu nak g KL Sentral. Islamic. Baca bismillah nak start jalan. Legaaaa.. Pelik juga bawa taxi tak tahu tempat. Hem,,

papa call. Abg amy call. aku cakap tengah tunggu bas dekat KL Sentral. huarghh. Stress. Padahal KL Sentral pon belum nampak batang hidung. Pakcik taxi memahami. Dia kata. Sabar ye nak. insya Allah sempat. Ni nak sampai dah. Ha tu signboard KL Sentral.

Agaknya dia mendengar pasal flight pukul 12.30 y aku cakap pada papa. Tapii pakcik taxi y ni bagusss. Thumbs up.

Alhamdulillah sampaii KL Sentral. Cari train express ke KLIA2. First time tengok KLIA 2 weh. Sempat lagi withdraw duit. Yela kat sana entak ada entah tak bank macam bank aku pakai. Beg duit dipegang elok2.
Tiket ke KLIA 2 RM35. mak aihh. takpek. cepat dan selamat.

tiket KL Setral - KLIA2.

Dalam train.
Dalam train seat dia macam berhadapan. Ada makcik (tu y baju oren) dengan anak dia yang baru menamatkan asasi di UMS. Mereka dari Sabah datang bercuti. Duduk dekat hotel berhampiran Pudu Raya. Dekat dengan Central Mart y aku sesat itu mungkin. Makcik itu Guru. Batch terawal Universiti Pertanian di Bintulu. Skarang UPM. ^^ Rasa seperti: hikmah musafir.

Dalam 10.05 am sampai KLIA2. Alhamdulillah! Tarbiyah itu indah..
Pengalaman pertama. Terkenang masa study. Masa praktikal PPUM, hampir setiap minggu berulang ke Kuala Selangor. Tolong kakak2 Nisa' di sana. Yang tu lagi challenge!! Mostly Indian dalam bas, tengah malam sampai sana. Alone. Pergantungan dengan Allah begitu kuat waktu itu. Maklumlah title anak dara. Bahaya. Heh.

Sampai. Wahh. This is KLIA 2. Hoho. Cantik & tersusun.

overall klia2

plus minus suasana KLIA2 ^^

Jumpa k long & a long amy. 8 orang semuanya. 5 orang lagi satu keluarga. Keluarga Professor IT di UPSI. Aku baru tahu. 8 orang. Ingatkan ramaii. Dan, Si Amy kata naik MAS. Rupanya Air Asia. Ngeknyelah aku ni. On the spot semuanyaa. Tentatif ke semua tak tahu juga. Hentam saje. Kalaulah papa tahu, aku dah tahu apa yang papa bakal bebelkan. Tidak seperti umi. "Suka hatilah kak.." ayat umi yang ajar aku independence. Ayat papa yang macam "sayang anak"

Well. Uncertainty lead to Endless Opportunity. Dah jenis aku last minute. Dakleh uboh doh.

Flight delay. Ingat kenangan hantar Azwan pi Sabah. Terlepas flight. Hak ni delay lah pula. Macam2. Hem. Allah is the best planner. ^^

Pukul 1.35, depart. Duduk tepi tingkap. Wowww.. Eh, subhanallahhh. Siyess. KLIA2 wpun nmpak buruk (sebab baru lagi kan. dinding banyak putih) tapi actually sgat canggihhh!!

Queue nak masuk flight.

skodeng pilot. xnampak pon. ehehe.

Siap main handset lagi team kat bawah tue. ish3.

cabin dia rapat terus dengan flight. xyah jalan jauhh..

ha macam ni. pilot kena pandai parking. tett.

macam gmbar atas2 tu, flight queue teratur dalam satu line.

aeroplane is moving.

^^

duduku di tengah. dekat sayap.^

dah alone, selfie ajee.

Perjalanan lama weii.. 2 jam lebih. sebab Pilot cakap kena tunggu turn untuk mendarat. Pandai pilot control kelajuan kapal terbang. ^___*  Sebelah saya itu kakak indon. Jadi bibik. 7 tahun tak pulang. Baru nak pulang. Mak aih. Terdiam sekejap. Bersyukur dengan apa yang ada. Masa nak turun dia wish, hati2 ya mbak.
Yela, sembang2, tolong dia fill in kertas kementerian kewangan indon. Mesti diberi setibanya di air port nanti. Adeh. Gambarnya dalam iphone. Ter'miss' untuk di upload. Takpelah.

Dalam pukul 4 gitu, sampai.. Alhamdulillah.
Ahlan Azi. This is Indonesia. hehe.

Garuda Airlines kebanggaan Indonesia.^^

bas untuk amek passenger ke airport. Air Asia pun ada bas sendiri.**

Semenntara tunggu depa lepas imigresen. main mende ni.

Pak Jojo menunggu kami di sini.^^
Sampai Jakarta. Baru tahu, ke Bandung 4 jam lebih kurang. Waa, sampai malam la jawabnya.

Berhenti makan dekat R&R.

PERJALANAN ke Bandung

ayat dia lain dengan kita. tapi maksud yang sama. Plaza tol vs Gerbang tol.

masjid dekat R&R ape xsure.

Masa tengah makan, black out. Panas seketika. Makanan dia lainnn.. Ada teh kosong ala herba gitu.. Sebelum makan dia bagi. Variasi lauk.

Siap, teruskan perjalanan. Memang sampai malam.

Pop Hotel Bandung.
Hotel kami menginap sepanjang berada di Bnadung.^^

sangat colourful.

toilet dia macam cube. ohsem.

ada wifi. kiri: ruang makan dengan TV.