Wednesday, September 17, 2014

minta hujan, allah bagi pelangi

Susulan keputusan SPA, waktu itu aku berada di KIST. K aini tengah mengajar. amy called, zi, cek spa.ko dapat dak?

Berdebar terus. Inform k aini. K aini nervous sekali. Nak mengajar pun macam lain rasa. Masa gap aku mengajar, k aini cakap dia dapat. Alhamdulillah!! Kami berpelukan. k aini deserve untuk dapat. Aku tengok berapa banyak air mata k aini waktu berdoa, aku tengok k aini bersengkang mata study subjek repeat, dan hikmahnya? Ini! Pegawai fisioterapi U41: rezeki k aini dan keluarga.

Aku? balik tu cek. anda gagal dalam pengambilan ini. Tak sedih. Siap kol azwan, kol papa. Nak buat bisnes. Kol mama. Lala dah lepas nanges. Inilah yang dikatakan,

A student work for C student
and B student work for government.

Aku? Macam bukan semua. Called umi. Inilah saat drama air mata. Apa plan next kita umi? Sanggupkah umi bertahan di rumah orang, tanpa rumah sendiri? Sedihkah umi sebab anak ini yang diharap, yang ini tak menjadi? Aku sedihhhh. Sebab kami rela dalam terpaksa meninggalkan rumah pusaka itu. Umi ke Rawang. Aku di Kuantan. Azwan di UMS. Tak perlu mengolah panjang di sini. Tak penting. Let the rest is history. Mungkin juga untuk entri lain.

Kerana aku yakin, sabar dan doa itu kuncinya. Pening memikirkan, mana hala tuju aku dan umi selepas ini? Umi semakin tua. Bilakah masanya untuk aku membalas jasa umi. Hem :(

Terus berdoa. Suatu hari, dapat mesej and emel : interview IIUM post U41 Physiotherapy. Baru iv je pun. Tak nak mengharap dahhh. Enough. Allah pasti bagi rezeki. Sebab aku yakin, bila aku jauh dari Allah, allah uji, supaya sedar sikit, allah itu ada. Syurga itu wujud. Allah sayang, allah uji. Al ankabut ayat 2.



Dan ujian ini bukan sedikit. Sepanjang 2014 ni, jujurnya: tahun sedih bagi aku. Sampai pernah pertikaikan, kenapa mesti aku? Mujur Allah remind balik bila duk baca tafsir quran. Biar sendirian selagi ada Tuhan.  Aku terus accept iv tu. Tak kisahlah dapat ke x, tak dapat. Bukan rezeki lagi. 


Malamnya pula, dapat called. Duk klate, paham sajela. English gue enggak fluent mana kok. Doktor tanya serius ke nak pergi Abu Dhabi? 

Eh? Oh, yang anta resume tue. Sembang2. inilah ceritanya. Kontrak 2 tahun. Tak boleh balik malaysia. Bukan kerja di hospital. tapi kerja dengan royal family abu dhabi. Perempuan sahaja. Semua ditanggung even shampoo, apartment and so on. 

Whoaa.. 
Nak!! Terus aku jawab. 
Dr siap tanya dah ada ke? 
Belum aku jawab. 
Ha, nanti cari kat sana. 
Malaysian kat sana ramai. 
Ni first batch nak hantar physio. 
Kami hantar oil & gas je. 
Haha. 
Hatiku tetap di msia. 
Gi sana bukan niat nak kawen. ^^ 

Umi ni tak tanya lagi. 
Kol umi, bereh selalu. 
Umi setuju. 
Oh gaji. 
Dr tanya berapa gaji sekarang and berapa saving sebulan.
Aku jawab.
Dr cakap, nak tak saving dia bagi 5k sebulan? mesti la nak. 

Nak buat rumah untuk umi. 
Nak tolong adik2 palam, 
nak tolong islam! insya allah.



Dan aku merasakan, ini hikmahnya. Allah tahu aku tak mampu kalau dapat U41. kelemahan aku: tak reti bertegas, scoliosis aku akan severe bila aku treat patient non stop. mcam praktikal dulu. Okei, bye2 jpa. Dulu duk fikir JPA, sampai alpro tawar joint venture pun aku tolak. Kiranya aku dah tak terikatla kot. Adalah tu hikmahnya. Tak perlu risau apa orang kata, risau apa Allah kata. Takpela orang sibuk duk cakap bila kakak dapat kerja ke hape. Makan minum bukan depa yang bagi.

Kol azwan. Panjang lebar dia buat sesi psikologinya. Layan jelah budak nih. Tapi dia cakap, jangan berharap sangat, nanti dikecewakan. :( So aku pun tak berharap sangat. Allah tahu lebih baik. ^___@

Tapiii, tadi dapat panggilan lagi. Kena buat medical check up, pgesahan degree, visa etc asap. haih? Dr kata take time. Hari ni kata before bulan 11. Allahhh. Berdebarla pulakkk. Tapi dah setuju nak mengajar pendidikan khas sekolah kak ta as guru ganti. Macam mana tue? Pening den.

Apapun. Alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah.

TQ ALLAH!!!



Semoga dipermudahkan urusan azi. aamiinn3

Semalam last di KIST. Iv UIAM, teacher di SMKBS: practise peadiatrics pula after cardiorespiratory. Allah, beri aku kekuatan. 

Ya ALLAH, jika bekerja di Dubai itu bagus untuk diriku dan agamaku, maka permudahkanlah... 


and, nak selitkan di sini. Kalau jadi, moga Allah menjaga umi. Ini untuk umiiii....  
Bye2 abg dr, jika allah izin, pasti btemu kembali.^^

 k eni home.
tanjung malim (konvo yan)- kuantan - rawang within this month. ^__^
 

No comments:

Post a Comment