Saturday, September 14, 2013

14 ramadhan



14 RAMADHAN 1434:Tuesday






Malam ni Farhan lagi:SYUKUR.
Alhamdulillah.^^

Setinggi-tinggi darjat adalah orang yang bersyukur. 

Syukur dengan nikmat yang masih ada. Kita sangat jarang bersyukur dengan nikmat yang ada. Bila hilang nikmat itu baru kita realize, ia telah hilang dari kita. 

Contoh: nikmat kaki boleh jalan jauh. Bila sakit, melambatkan pergerakan. Hah, baru duk sebut “Allah, sakitnya” Baru ingat Allah. Ish3.
Syukur dengan musibah menimpa. Ada 4 peringkat penerimaan manusia terhadap musibah yang menimpa. 
1) Mengeluh. Kenapa aku. Kenapa tidak si A. Si A lagi teruk dari aku. Mengapa mesti saat ini. Banyaklah mengapa dia tuh.
2) Redha. Dia redha saja dengan apa yang berlaku. Dia tahu sedang diuji.
3) Sabar. Sabar dengan ujian yang menimpa., nanti musibah ini akan hilang seiring dengan peredaran masa.
4) Peringkat tertinggi. SYUKUR. Jarang orang level ni. Termasuklah aku. Hem, teringat penerimaan aku waktu fail exam. Redha and sabar je. Tu pun, adehla.. Tak cukup bersyukur rupanya aku nie. Allahurobbi..
Kisah Ummu Salamah yang kematian Abu Salamah. Ummu Salamah kata takde dah orang sebaik Abu Salamah.  Nabi ajar baca la haulawaquwwata illa billahiladzim yil aziim. Ya Allah berikan aku pahala dengan musibah ini dan berikan aku lebih baik dari ini. Sekali nabi yang melamar Ummu Salamah. 

Ha, tengok, berkat sabar dan syukur. Deep story baca sendirilah ye.^^ Macam semua orang dah tahu cerita nim.


hometown:tm

No comments:

Post a Comment