Monday, April 13, 2015

Candidates

Seorang teman bercerita
6 tahun memendam rasa
 Setia pada si dia
Kononnya istikharah menunjukkan dialah lelaki itu
(kui3)
-Patutlah, aku ingatkan kau hati batu- ^_^
Ibu dan ayah bersetuju.
Padahal si lelaki hanya katakan,
Nak! tapii
Dia belum bersedia.
Takleh balance between study and cinta.
Sekarang, even already worked, earn his own salaries and savings,
that guy still in silent mode.
Hadoii, kesian kau.

Lalu, aku katakan,
istikharah ini akan menjadi begitu,
kerana dalam hati kamu memang sudah tertera nama DIA.
Mari bermusyawarah.
Cuba senaraikan apa kelebihan dan kekurangan.
Dia ahli j kah?
Dia mentaati islam yang sebenar kah?
Dia memahami taklifan kau kah?
Dia mempunyai perasaan seperti denganmu: ingin punya anak2 yang hafiz dan hafizah untuk diinfakkan di jalan Allah kah?
Atau dia ingin menjadi muslim yang biasa-biasa sahaja, tanpa punya naluri ingin mendirikan masyarakat muslim yang sebenar?

Dia terdiam.
Mungkin berfikir.
Lalu aku katakan, apa yang kau suka sangat dengan dia?
- Aku nak kahwin dengan doktor weii.
Hahahaha. 
Aku gelak besar. 
Kau kejar doktor semata2? 
dalam hati: belum faham lagi budak ni nih.
Apa kau ingat dengan doktor boleh menjamin ke syurga?
Mangkuk tingkat!! Aku jerit padanya.

Berubahlah. Buka mata hati. Bukan mata nafsu.
Umat islam semakin tenat, sibuk mengejar dunia yang nikmatnya hanya sementara.
Kau tidak yakin dengan janji Allah nampaknya.

Setelah aku brainwashed, dia katakan,
Azi, aku rasa aku tak nak kahwin, boleh?

Huh.
Dee, kalau bukan jodoh di dunia, pastikan ia ada di syurga. ~ 





No comments:

Post a Comment