Thursday, May 17, 2012

Nilai nilai murni- WASSATIYYAH

bismillahirrahmanirrahim..

Minggu muhasabah namanya... setiap hari mesti ada sesuatu yang berlaku yang membuatkan air mata mengalir lesu.. Selasa lepas, ketuaku mengubah tentatif program yang sama-sama kami bincang di kedai makan yang ramai orang, dengan badan yang penatnya, seharian bekerja sehinggakan minggu ni boleh kira berapa malam je bangun bertahajjud. Aku naik melenting la kenapa mesti ubah then dia kate keputusan unit, sedangkan yang kami bincang malam tu adalah ahli2 unit itu. huah!!! macam biasa, rasa bersalah la pula marah muslimin ni.. herm.. azi azi... suka cakap lepas... sedih kot.. tapi dia memang suka buat keputusan macam tu...apepun after pergi HEP dia mesej kenapa aku nampak macam marah, if nak ubah tentatif ubahla, unitnya hanya mencadangkan.. er.. poyosnya engkau. ha kan dah kena.tapi serius ku memang menyesal melepaskan kemarahan padanya dan dia bagi mesej begitu.. di mana akhlakku sebgai muslimah..

Sekali petang tue, buka i luvislam, terbaca 1cerpen... ayat yang boleh diambil...

“Itulah yang saya maksudkan. Kamu mengaku kamu memang ada mengucapkan kata-kata itu walaupun kamu tidak bermaksud begitu. Tetapi pernahkah kamu bertanya kepada diri kamu, mengapa secara tiba-tiba sahaja kata-kata pedih itu keluar daripada mulut kamu? Sekiranya kamu mengaku yang kamu spontan dan tidak sengaja, jadi perhatikan orang-orang alim ulama, orang yang baik-baik apabila mereka menjadi spontan. Kata-kata bagaimana yang keluar daripada mulut mereka? Mungkin mereka marah tetapi adakah mereka menghina sesama Islam?” (tapi saya xhina dia, cuma meghitung diri)

Penjelasan itu membuatkan saya semakin keliru.

Kata-kata itu daripada hati.  
Walau spontan mana pun kita, sekiranya hati kita itu baik, maka yang baik jugalah keluar daripada mulut.  
Mungkin sahaja ini semua adalah pengajaran dan peringatan daripada Allah untuk kamu. 
 Bagi menyedarkan kamu, di sebalik pakaian kamu itu telah wujub kesombongan tanpa sedar, wujud riak tanpa sedar, wujud perasaan diri baik, ego yang menggunung, dan semuanya itu tanpa sedar. Semua tanpa sedar itu akan terpacul juga tanpa sedar daripada mulut kita. I
ngat, kita perempuan ini, hatinya di mulut.
Jangan sibukkan salah orang kepada kita, sibukkan dahulu salah diri kita kepada orang lain.”
huah, sangat terasa...Ya Allah maafkan saya... Patutla umi kata xcukup syarat lagi nak kahwin..^_^
Azi oh Azi... mencari identiti diri untuk match as orang Islam yang dipandang Allah n dibangga nabi kesaygan n tercinta.. 
running out of time, rushing for recipe of women..

cyanide 1321
psb aras 5
lab comp



No comments:

Post a Comment