Tuesday, November 13, 2012

Ke mana arah hidup?

Bismillahirrahmanirrahim..

After all sort of things happened into my life, I need to "islah". 

Beberapa hari lagi usiaku bakal menjangkau "22" tahun.. OMG, setelah dua tahun aku menerima tarbiyah (bermula dari saat usiaku hampir menginjak 20 tahun sehingga hari ini), jujur aku katakan, aku tidak tahu apa yang telah aku sumbangkan untuk islam. :_(

1) Slave of Him
- Fikiranku masih melilau entah ke mana.
- Sering lalai mengingatiMu
- Sering melanggar sunnatullah untuk mencapai syariatullah. That's why lah aku tak dapat apa yang aku
   nak.:-(

2) An Ummah of Rasuluullah S.A.W.
- Umat ini makin melupakanMu, tapi aku sekadar memandang kosong.
- Aku masih tidak mampu melaksanakan semua sunnahmu 
- Aku mengharap syafaatmu tapi aku tidak berusaha untuk mendapatkannya.
- Aku tahu study is number one but preaching is not number two but still aku takleh seimbangkannya.(hari ni  aku test exercise for elderly-focus on keseimbangan badan. Badan aku seimbang without fall tp otak aku ni..allahurobbi..)

3) Fisioterapi
- Tahun akhir dah aku ni rupanya tapi ilmu macam tak tahun akhir pun.
- Seringkali aku memikirkan benarkah ini pilihan atau memang ketentuan.
- Aku suka bidang ni tapi ketidak "cerdik" an aku menyebabkan aku berfikir berkali- kali
- Umi and papa mengharapkan aku tapi aku duk lagha
- Actually and seriously aku ulat buku, dulu  berjam2 aku study dengan khusyuknya tapi sistem ini  menjadikan aku begini. Asyik asigmen sahaja tiada masa aku dengan buku.
- Apapun aku yakin, biarlah tak dapat kerja yang dicita-citakan, at least aku boleh merawat ahli keluarga.

- Ramai orang kata keje fisio ni juz urut2 orang or ajar exercise je. Orang tak tahu keseluruhan fisio. Stop insulting, start asking. if tak, takdenya kawan2 yang pointer tinggi di matriks duk repeat paper yang kami ambil. Orang bersalin, orang tua, kanak2 hyperactive, sakit melibatkan musculoskeletal, neuro, respiratory, kami juga yang treat kalian. bukan untuk orang yang sihat shj.

Walaupun aku tidak cemerlang, mohon Allah masih sudi tunjukkan jalan . Asalkan aku jadi orang beriman.

That's why lah Allah kata mengapa kamu kata kamu beriman  tapi bila diuji kau angkat kaki.
Tapi aku still tak boleh terima kenapa 4 TAHUN ini aku masih di tahap ini.:_(

Aku takut hadapi masa hadapan tapi aku tak ragu-ragu dengan rezeki Tuhan.


4) Masyarakat dan semua

-Jujur juga aku kata, aku paling benci deal dengan manusia tapi Allah tarbiyah aku menjadi ketua untuk  sekumpulan manusia dan aku kena bercampur juga dengan manusia. Reason: sebab aku dai'e bukan tin kosong yang kuat bunyinya apabila diketuk tapi apabila dibuka, kosong isinya.
- Aku takut, orang sekeliling memandang tinggi akan status "mahasiswa"ku tapi macam Allah pandang sebelah mata kat aku sebab aku degil.

5) Bakal suami dan anak-anakku
- Aku masih berusaha untuk mempersiapkan diri untuk menjadi rujukan/idola/solehah n so on untuk kalian. - - Aku berusaha untuk menjaga diri sebab Allah kata perempuan yang baik untuk lelaki yang baik n vise versa. So aku tak nak nanti dapat suami yang ntah ape2.
- Aku yakin anak yang solehah dan bijak bermula dari pembinaan diri aku as mother of them dari sekarang bukan sewaktu dalam kandungan. So, serius aku tak berminat nak kenal dengan mana-mana lelaki sebab aku memang tak reti jaga ikhtilat. So, cukup sekadar yang ada depan mata hadap je, yang takde kaitan jangan cari pasal.


Dulu ada senior kata aku kahwin umur 21(guna yang rantai ape ntah-yang khurafat tuh-) tapi tak betul pun,aku dah nak masuk 22. So ianya tidak benar sama sekali maka aku stop searching, start preparing. Pastikan bakal suami bukan manusia yang aku kenal. Insya Allah. (harapan akula, kot yang kenal.itu namanya jodoh)

target seterusnya-25 tahun. Mood gatal aku dah habis, aku nak serius cari ilmu, buat harta untuk agama.

Post yang next, aku taknak sibuk pasal diri tapi aku sibuk nak tambah pahala.Insya Allah.

Selamat menyambut aWAL mUHARAM. JOM ISLAHKAN DIRI DEMI ALLAH DAN RASULULLAH.



aku dah penat jadi racun perosak, aku nak jadi budak baik sebab Aku dah tua untuk itu.

tak nak cyanide, boleh terima magnet, nak jadi ARALE CHAN eh bukan juga. ni hah nak jadi

Ordinary Student Extraordinary Muslimah (OSEM)
may Allah ease.

14/11/2012
0253 -MEJA STUDY rumah sewa puncak Alam

No comments:

Post a Comment