Monday, November 19, 2012

MOTIVASI DIRI

"Rindu atau tidak, tugas menuntut ilmu memerlukan pegorbanan perasaan dan fizikal". petikan kata2 ustaz zaharuddin dalam karyanya Diari Musafir "jangan berhenti berlari'.

Ramai kawan2 seperjuangan di sekolah kata aku macam lupa daratan, tetapi hanya allah sahaja tahu apa di hatiku. Untuk mengubah sesuatu, aku perlu korbankan banyak "sesuatu". 
Jarang pulang ke kampung halaman bukan bererti aku lupakan kampung tempat aku membesar, tempat aku belajar erti hidup, tapi misi untuk ummah itu didahulukan.

bacalah ia, sangat menaikkan semangat untuk terus menjadi khalifah Allah.
Ayat kedua yang best- 

ilmu secara teori tidak sama dengan secara praktikal.

Benar, ramai orang pointer tinggi tapi dalam medan kerja yang sebenar, mereka menjadi pasif. Aku semakin yakin, tidak Allah letakkan aku di dalam bidang fisioterapi ini dengan sia-sia. Pasti ada sebabnya. Walaupun aku tahu nasib aku untuk mendapat pointer tinggi sering dikecewakan, tapi rezeki Allah ada di mana-mana. Medan berpersatuan juga penting untuk develop soft skill untuk aku berkomunikasi dengan masyarakat kelak. Sebab itulah aku kena setuju dengan kata2 ini:

STUDY IS NUMBER ONE 
BUT
PREACHING IS NOT NUMBER TWO

Seimbangkan dunia dan akhirat.

* SEMAKIN BERSEMANGAT nak fly sebab mereka cadangkan aku untuk sambung bab massage and manipulation. And I can detect the strongest among my skills. May Allah ease.^_____^

baru sikit baca tapi sangat berguna. Kita kena tahu pemikiran orang hebat hebat supaya kita berusaha untuk menjadi terbaik macam mereka.


No comments:

Post a Comment