Tuesday, April 2, 2013

Ya Allah, tolong saya!!!

Minggu kedua sesi clinical last insya Allah sebelum grad...

Saya sangat sedih hari ini.. Mengali air mata dari jauh.. Malunya saya pada Allah tidak belajar bersungguh2 di dalam bidang ini..


Kata Ustaz Sufian,  

memang benar ilmu fisioterapi itu fardhu kifayah, tetapi apabila saya sudi menggalasnya, ia menjadi fardhu ain. untuk saya. Menjadi kewajipan saya untuk belajar bersungguh2 dan menghabiskan pengajian dan aplikasikan pada masyarakat..

Saya cintakan bidang ini.. Pergi dengan harapan, pulang dengan tangisan doa. Moga pesakit yang dirawat itu, saya buat yang terbaik. Walaupun permulaan clinical saya tidak gemar untuk ke sini.. Saya rindukan Kuantan. Saya rindukan suasana yang saya sering ditarbiyah. Sekarang saya jauh dari semua ini. Tetapi saya yakin, everything must have a reason behind it.

Allah tahu saya mampu..^___^

Kembali ke dunia lone ranger.. Bukan mudah.. Setelah 4 tahun i rely on sang2 solehah sebagai peneman, zaman matrik kembali lagi. Tidak mengapa, saya ada Allah..

Hari ini, air mata saya mengalir..
Seorang pakcik menjadi pesakit saya. Diagnosed with..tgok bawah gmbar. Pakcik dari Indonesia, sering menyebut nama Allah di permulaan rawatan saya. Saya kagum... Sungguh, hati saya terkilan.
Pakcik kata, tangan kirinya kebas sentiasa, sampai mengganggu tidur malam..
Saya lihat pada folder pt, pakcik perlu bayar lebih memandangkan pakcik bukan Malaysian.

Hati saya terdetik, saya mesti bagi rawatan terbaik, pakcik bayar lebih daripada pesakit lain
Pakcik juga berkata, jika hilang kebas je pon takpe. (dalam masa yang sama jari ke 3, 4 dan ke 5 nya juga tak boleh lurus). Nampak sangat pakcik sedang sakit.

Setelah buat test ULTT 3 untuk ulnar nerve, saya glide sedikit. Pakcik kata, sakit dik. hu..
Saya ingat2 lupa nerve gliding exs Pn Ruhaya ajr.
Itulah kalau tak serius dalam belajar. Kesian pakcik itu..

Saya cuba buat yang terbaik sebelum habiskan rawatan. Namun hati tetap terkilan. Dermatome dan myotome c7,c8,T1 mmg out...':(

Saya tahu jika saya tolong pakcik, nanti Allah tolong umi dan papa n my siblings, relation. Allah pun bagi perawat yang terbaik buat mereka.


Saya mohon maaf saya lalai dalam bidang ini. Bila slot presentation, banyak rupanya clinical reasoning saya lack. Maafkan saya ya allah,KERANA telah mengabaikan kewajipan ini..

Saya tahu, banyak yang saya lupa. Kesian pesakit nanti. SAYA NAK TOLONG AGAMA ALLAH!!
  

total ulnar cut + partial flexor carpi ulnaris cut





  



1 comment: