Saturday, November 16, 2013

Derapan Hati

Pertama, buat teman seperjuangan yang masih berhempas pulas berpraktikal, moga allah gerakkan hati lecturer kita bagi semua yang masih sangkut  untuk lulus profesional exam ya! Grad bulan 5 nanti ye. Terasa sebak melihat gambar sewaktu berjubah itu.

Saya kehilangan sayap kiri. Insan yang bersama-sama susah senang bersama saya sedang berpraktikal, saya pula tidak berminat untuk bergembira di hari itu. Buat kamu, orang kanan saya, Hospital Ipoh sedang berbangga kerana punya fisio yang sebenarnya sangat hebat di situ.Sepatutnya kamu berada di sebelah saya sewaktu dalam susunan kerusi itu, bukan kumbang yang sederet itu. Nama kita kan kepalanya sama, huruf A. :p



dumbell trained saya hari2




Sewaktu konvo yang lepas, saya menerima 3 jambak bunga dan 2 bear. Saya pon enggak mengerti kenapa bila konvo mesti ada mende itu. 2 jambak itu, bunga hidup. Pemberian sepupu2 saya. First time, keno caro ko bungo buat saya, saya tersenyum sendirian.  terkenang lirik,

cintakan bunga akan layu
cintakan manusia akan mati
cintakan Allah kekal abadi. ^^

Dan setiap hari, saya memerhati,bilakah masanya bunga ros ini akan berkembang mekar, menyebarkan wanginya. 

Yang saya lihat, ia semakin layu. Berapa lama lagi harus saya menjaganya? Dan saya berfikir banyak perkara. 

Cintakan dunia ibaratnya seperti bunga, tiba masa, ia hancur ia mati. 

Dan saya penat dengan larian ini, izinkan saya berhenti seketika, untuk saya menghela nafas, sebelum menyambung semula larian.

Mendengar ceramah Dr. MAZA, berapa ramai orang punya rumah besar, kereta mewah, tetapi jauh dari Allah. Hatinya gundah gulana. Saya rasa, saya tahu jawapannya.

Saya berfikir lagi, apa guna punya anak, jika ia membawa ayah dan saudara lelakinya akan melepasi malaikat Malik tiba masa nanti. Oh, saudara perempuanku..:(

Saya berfikir lagi, beginikah kehidupan orang bandar, gadget setiap hari, tidak jemukah?

Dan saya berfikir lagi, tidak dayuskah saya apabila sekadar melihat keluarga saya dihiasi kenikmatan sementara ini?  

Saya tidak punya ayat 'power' dalam menyampaikan dakwah. 
Saya tidak punya 'kuasa' untuk mengubah mereka.
Saya tidak punya 'kekuatan' untuk melawan. 
Saya tidak punya 'kudrat' untuk membangkang.

Yang saya punya hanyalah kesabaran dan doa. Walaupun kekadang, saya hampir berputus asa, terkenang kembali saat2 saya kencang bergerak kerja di kampus. Saya berbicara dengan Allah. Luluhnya hati ini punya keluarga yang akarnya tidak mencengkam bumi.Sekurang- kurangnya, Allah pilih saya di jalan ini. Syukurlah.

Doakan doa saya teman.^^ Saya juga ingin bersama mereka di syurga.

Saya rindukan rumah kayu saya, walaupun teratak kami paling teruk, tetapi penghuninya punya aura yang tersendiri. Itulah umi saya. Tapi, teratak itu, bukan milik kami lagi. Kelate yang ku rindui, kehidupan di tempat sana lagi kekal. Kami perlu berhijrah. Kesian kami.

Itulah kehidupan. Mataaun ghurur... Mataauunn dunya..







Saya punya Allah, sebaik-baik pergantungan. Saya punya sahabat solehah untuk dijadikan tauladan. Saya punya iman untuk menunjuki jalan. ^^





Kuantan, 0035

No comments:

Post a Comment